Dopravní nehody
Dopravní nehody (DN) jsou častou příčinou úrazů. Zejména cestující v zadní
části vozidel jsou zranitelní kvůli nedostatečnému zajištění bezpečnostními pásy
(příp. pásy nejsou zapnuty z taktických důvodů) a nedostatečné ochraně při převrácení vozidla.
Typy možných poranění lze předvídat „přečtením vraku“.
Nejdůležitějším faktorem pro „předpověď“ poranění je míra zpomalení. Závažnější zranění očekávej
tam, kde došlo k rychlému zpomalení na krátké vzdálenosti.
rostuduj následující obrázky a vyzkoušej si „čtení vraku“. Jde o civilní vozidla, ale
stejné zásady platí i pro vozidla vojenská. Jaká zranění bys očekával podle deformace
těchto vozidel?
· Hlava a obličej: pokud nejsou zapnuty bezpečnostní pásy může narazit do čelního
skla a může tak dojít ke zlomeninám obličejového skeletu a vnitřním poraněním
hlavy. Hlava také může narazit do zpětného zrcátka.
· Krční páteř: krk podléhá flexi a extenzi s následným poraněním ligament a
zlomeninami.
Deformace volantu, vysoká pravděpodobnost
těžkého poranění hrudníku a břicha
· Hrudník: nepřipnutí pásu může mít za následek těžká poranění nárazem o volant
(pokud se neaktivuje airbag). Pátrej po deformitách volantu a v takovém případě
předpokládej fraktury žeber, plicní poranění a kontuzi srdce. Při zapnutém pásu
dochází často k poraněním klíční a hrudní kosti.
· Břicho: stlačení břicha o volant může mít za následek rupturu bránice (obvykle
vlevo); modřiny od pásu napříč břichem zvyšují pravděpodobnost poranění dutých
orgánů (např. perforaci tenkého střeva).
· Pánev: stlačení femuru palubní deskou může způsobit vykloubení kyčle dorzálně
(pátrej po kyčli s deformitou a fixovanou flexí a po abdukovaném, vnitřně
rotovaném stehnu), pozor, zjistíš-li poranění čéšky.
· Dolní končetiny: vtlačení části motoru do kabiny vozidla může způsobit poranění
holenní a/nebo lýtkové kosti. Nohy mohou být zaklíněny deformovanými pedály
(uvolnění se může povést přeříznutím tkaniček a vyzutím bot).
Předpokládej stejnostranné poranění hlavy, hrudníku, břicha, pánve a končetin.
Dochází zde také k laterální flexi a extenzi krční páteře. Konkrétní poranění břicha
závisí na tom, seděl-li raněný na levé nebo pravé straně vozu.
Boční náraz s typickým klínovitým defektem
Předpokládej stejnostranné poranění hlavy, hrudníku, břicha, pánve a končetin.
Dochází zde také k laterální flexi a extenzi krční páteře. Konkrétní poranění břicha
závisí na tom, seděl-li raněný na levé nebo pravé straně vozu.
Převrácení vozidla
Převrácení vozidla může způsobit poranění spojená s bočním nárazem (když se
vozidlo převrátí na stranu) a vertikální kompresí hlavy a páteře (když se vozidlo
převrátí na střechu).
Podrobný rozbor zraněných při dopravních nehodách přijatých na Roli 3 (Operace
OPTELIC, 15.7.2003 - 11.6.2004):
Tabulka | ||
Celkem raněných | 238 | 100 % |
Armáda Británie | 166 | 70 % |
Koaliční armáda | 16 | 7 % |
Civilisté, Irák | 31 | 13 % |
Civilisté | 25 | 10 % |
Došlo k 7 úmrtím (3 britští vojáci, 4 civilisté); 6 obětí vyžadovalo zásah CCAST
(Critical Care Air Support Team); 41 dalších vyžadovalo AEROMED. Šedesát obětí
byli britští vojáci klasifikovaní jako povrchově zranění (36 % britských vojáků bylo
ošetřeno v nemocnici). Šlo o vojáky z převrácených vozidel (stáli na zadní části Land
Roveru bez jakékoliv zábrany). Vymrštění z vozidla je na Roli 3 kritériem pro aktivaci
traumatologického týmu.